torsdag 5 januari 2012

Lite prover.

Trettondagsafton och jag har varit ledig idag :)

Fick mess från Systembolaget att mina beställda öl hade kommit... men dessvärre var det bara en som kommit :(
Så den kunde gott ligga kvar och vänta till de andra kommer också, så det blir lite whiskyprover istället.

Blindprov från Morgan.

Härligt blank bärnstensfärgad.

D: 22, Fruktig, apelsin, nötter, pomerans, ganska komplex och svårfångad men med stor doft. Flera underliggande toner som jag inte riktigt kommer åt, som söt malt, choklad och vanilj, kanske lite lite torv och äpple?

S: 22, Lätt kryddighet, ganska len, och fruktig, lite nötig, fin maltighet, lite vinös känsla, pomerans och torv.

E-S: 23, Tydligare ektoner, lite mörk choklad, pomerans, lite vanilj, äpple, och tydligare torvton, något rök kanske och en lätt lakritston efter en stund?

B/H: 22, Mycket god Whisky! Jämn och fin balans i denna, riktigt trevlig att dricka, lite svårare att få grepp i den. Skön komplexitet med flera lager. Spännande. Trocadero whisky ;)


Tot: 89p

Ojojoj... riktigt svårt att gissa på denna... Humm.
Är inne på Springbank för jag vet att Morgan gillar deras whiskys, men den känns för okryddad/oeldig för det. Kanske mot Talisker Distillers Edition, men har för mig att det är mer rök i den? Hummm...
Nä mitt svar blir Glenmorangie Lasanta 12yo 46%!

The Big Peat Christmas Edition 2011 57,8%

Ljusgul i färgen, blank.

D: 22, Tydligt rökig, med torv, läder, rökta korvar, som ebbar ut ganska fort och övergår i lite mer kryddig doft tillsammans med vanilj, kanel, citrus.

S: 19, Kryddig smak, med örter, kanel, vanilj tillsammans med tjära och rök. Viss ton av citrus.

E-S: 20, Eldigheten från smaken sitter i en stund men övergår sedan till mer citrus och lite vanilj, tillsammans med tång, rök, och torv. Kanske en liten lakritston som försöker tränga sig fram?

B/H: 19, Lite för rivig och eldig för min smak, men den känns ändo mer genuin och gennomtänkt än tidigare upplaga, och jag gillar verkligen inslaget av vanilj och kanel i doften vilket gör den till en "riktig" Julwhisky.

Tot: 80p

Tack Fredde i ACW, kul och prova, och den får betydligt bättre poäng än förlagan som jag lämnar en recension på nedan.

The Big Peat 46% (Provad januari 2010)


D: 19, Tydlig rök, tjära och torv. Lite halstablett. Enkel och lite tråkig.

S: 19, Väldigt torr, dunstar i munnen. Rök, Tjärpastill, relativt rund ändå. Ganska behaglig.

E-S: 18, Ganska lätt, Mer torv som försvinner ganska snabbt. Rökigheten finns oxå där. Lite metallisk. Lite för kryddig.

B/H:19, Märks tydligt att den är en Blended på bara Islay Malt, och namnet kommer ju till sin rätt. Dock bjuder den inte på så mycket mer, och tilltalar mig inte överväldigande. Men för att vara en blend är den ju ganska unik.

Tot: 75p


//Markus

2 kommentarer:

  1. Skall bli intressant att se om du har gissat rätt med Glenmorangie Lasanta på Morgans prov, då jag själv har en oöppnad och ej tidigare provad 35 cl hemma... (89 p = "85-89 Mycket bra, en del är t o m värda att köpa" enligt din skala)

    Kul också att se att Big Peaten har avancerat lite :-P För egen del så ligger den nånstans i överkant på "94-97 Tiden står stilla och livet är härligt...!")

    SvaraRadera
  2. Svar på Blindprovet Aultmore 17yo Sherry cask, Cooper´s choice.

    Biggen var överraskande bra måste jag säga :)

    //Markus

    SvaraRadera