lördag 5 maj 2012

Glenfarclas 12yo mot Glenfarclas 17yo

Tänkte jag skulle prova två Glenfarclas mot varandra och först tänkte jag 12yo mot 15yo eller 15yo mot 17.
Men så insåg jag att 15yo sopade banan med båda två redan innan jag började ;)

Min sambo fick hälla upp i två glas så jag inte visste vilken som var vilken.
Dock har jag inga mörka provarglas så jag kunde ana redan på färgen vilken som var i vilket glas.
Men man bli ändå lite osäker ;)

Glas 1 (Glenfarclas 17yo 43%)

D: 21, Ganska nötig, sherry, torkad frukt, lite vintoner, fudge, lätt vanilj och pomerans.

S: 19, Lite klen smak av torkad frukt, nötter, lite bittertoner och lätt vinös med pomerans. Lite kryddig och syrlig.

E-S: 20, Lätt kryddighet, lite torr, viss smak av mörk frukt, ektoner och något torv, med ett uns av rök långt långt bak.Lite citrus och viss syra med krydda.

B/H: 21 Trevlig whisky med bra balans, blir dock lite kryddig och syrlig med citruston. Mår dock bra med lite vatten, och det kommer fram lite mer sherrytoner i doften och kryddan dämpas något.

Tot: 82p


Glas 2 (Glenfarclas 12yo 43%)


D: 21, Kraftig doft. Men mjuk. Torkad frukt. Tydlig vanilj, kola, fudge, lätt maltig, något lätt torv.

S: 20,Söt, mycket kola toner, knäck, och söt fudge. Något fruktig. Ganska mjuk smak, med lite kryddighet. Någon maltighet, lite fat. Mjuk och söt.

E-S: 21, Mer kryddighet kommer fram, tydliga ektoner. Kola/fudge smaken hänger i och blir större efter en stund. Kanske även något mörk choklad bryter in? Lite syrlighet på slut-tampen. Mjuk och snygg finish.

B/H: 22, En väldigt genuin whisky med bra och jämn balans. Inget som sticker ut eller bryter av, utan känns bara mycket god och bra!

Tot:  84p


Den 12-åriga Glenfarclasen vinner med liten marginal, det är två goda whiskys men jag gillar helt klart helheten och den jämna och fina balansen i 12-an. Har för mig att det är sjukt bra pris på den i Tax-free sortimentet också :)

//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar