fredag 6 juli 2012

Samples of Whisky #5

Sådär ja! Då var vi igång med whiskyprover igen :)
Äntligen kunde jag ge mig på mitt Samples of Whisky prov.

SoW #5


D: 21, Trevlig, viss sherryton, vanilj och fruktig, något rökt med söt malt och något citrus.


S: 18, Ganska lätt smak, sötfruktig, mycket fruktig, lätt nötighet med söt malt och lite krydda.


E-S: 20, Maltig, med mycket syra, citrus hänger i en bra stund, lite krydda (chilli) kanske något rökt, brända toner av kakao och kaffe.


B/H: 19, Lite obalanserad och ojämn, blir lite för aggressiv i eftersmaken med en ok whisky i alla fall.

Tot: 78p


Blev även en IPA från Slottskällans bryggeri.

Freedom IPA (nr 89687) 6,5% 500ml 27kr

Djup bärnstensfärgad rödaktig öl med gräddigt dock inte så stort skum.

Skön humledoft lyfter från glaset.
När man trycker ner näsan i det kommer med humle med fruktiga toner av grape, aprikos, persika, lätt citrus och gräs tillsammans med lätt rostad malt.

Smaken är bra balanserad om något kroppen i minsta laget.
Skön humlesmak med grape, ananas, aprikos, samtidigt som en rund skön maltsötma nyanserar.

Eftersmaken dommineras av bitterhumle där grape och citrus tar över.
Det biter i kinderna en bra stund efter man svalt.

En överraskande trevlig IPA med skönt bett.
Dock något klen i kroppen och inte så fyllig.
Men det är kul att fler svenska bryggerier sticker ut hakan och levererar goda öl.

7p av 10p GOD!

Imorgon bär det av till Stockholm och live konsert med mina husgudar Pearl Jam i Globen.
Hoppas bara på att jag kan lura iväg min sambo och mig på någon trevlig ölkrog innan :)


//Markus

2 kommentarer:

  1. Omgångens SoW-whisky var klurig denna vändan... Jag både gillade och inte gillade den. Lite spritig i eftersmaken men ändå hyfsat god, tyckte jag.

    Hehe, tycker det låter som om Freedom IPA inte är någon öl för mig, då den verkar vara ganska bitig och grape-inspirerad ;)

    SvaraRadera
  2. Håller med. SoW provet var svårt!

    Nää kanske inte Freedom är något för dig...men det finns ju så mycket andra goda öl o välja på :-)

    SvaraRadera