lördag 2 mars 2013

Blindprov från Leif

Då var det återigen dags att prova ett Blindprov från min chef.
Detta pov är återigen någon av de 6 flaskor han köpte på sig från sin resa i Skottland.
Ska bli mycket spännande och testa.

Blinfprov från Leif

D: 22, Söt fruktig doft av äpple, apelsin, pomerans, troccadero/pommac. Även inslag av vanilj, smörkola, honung och söt malt med en lätt gräsig ton med lätt blommighet.

S: 21, Mjuk och söt ljusfruktig smak, med vanilj, kola, honung, väldigt len och med äpple och pomerans.

E-S: 20, Lätt örtig ton, mjuk och len, en lättare ekton med viss smörig och silkeslen smak och kanske lite citrus på slutet, något torr och torv.

B/H: 21, En trevlig whisky med söta och mjuka inslag, fruktig med smörigt inslag, välbalanserad men saknar lite komplexitet. Mer Troccadero ton och råa korn kommer fram med vatten i doften och men dödar smaken. 

Är inne på Highland Park 12 eller 15yo, kanske 40% men det saknas rök tycker jag.
Den är väldigt fruktig och söt så jag går på en fruktig Whisky jag provat tidigare vilket är Glencadam 15yo, men har för mig det var mer kraft i den. 

Så mitt slutgiltiga svar är: Macallan Fine Oak 12yo.

//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar