tisdag 16 september 2014

Blindprov från Leif / Mackmyra Svensk Rök

Fick innan sommaren ett blindprov från Leif som jag provade straxt innan jag började jobba igen.

Blindprov Leif:


D: 21, Spännande doft, ganska fräsch med lätt citrus, gröna blad, marsipan och mältat lätt rökigt korn och halm. Viss druvighet tycker jag känna i doften med samt torv.

S: 19, Kryddig vitpeppar, rivet citrusskal, gräs och gröna blad, även lite kola och fruktkaka.

E-S: 20, En lätt krydda, vitpeppar, mältat korn, lätt rostad ton av mandel, och lite strävare ektoner och torv, samt en skön smak av tobak på sluttampen.

B/H: 20, Spännande doft som inte riktigt kommer till sin rätt i smaken, blir lite mycket vitpeppar och syra, så jag saknar lite mer sötma eller en "rökpuff" Peppar tonen lugnade ner sig lite med en skvätt vatten.

Tot: 80p

Gissning: Jag är inne på Ardbeg men utan rök, och den enda är Blasda, men det känns ändå inte som en Ardbeg. men jag tror det ändå är en Islay whisky. Jag lutar mer mot Bunnahabhain eller Bruichladdich. Skulle även kunna vara en Caol Ila med tanke på tobakssmaken, men men...

Ja jag går på en Caol Ila Unpeated.

//Markus

----------------------------------Svar---------------------------------------


Mackmyra Svensk Rök (nr 408) 46,1% 460kr

En överraskning helt klart.
Men jag måste även erkänna att den var bättre än jag hade förväntat mig.

Då jag en liknande variant på besöket hos Mackmyra 2010 och var inte allt imponerad, men denna var helt ok.

//Markus

4 kommentarer:

  1. Skall bli kul att se hur din gissning ligger då jag själv varit lite sugen att testa just deras Unpeated-version...

    SvaraRadera
  2. Hehe.. ja du Fredde, jag var helt ute och cyklade :)

    SvaraRadera
  3. Inte helt lätt...Ibland (oftast) är det dyngsvårt med blindprov! :D
    Mackmyra Svensk Rök har ännu inte riktigt nått toppen men har ändå bra med potential... Vore kul om de kunde satsa på att enbart försöka få fram en rejält rökig version! Tror det skulle kunna få varumärket att lyfta mer, speciellt bland de som ännu inte övertygats. (inkl. mig själv)

    SvaraRadera
  4. Instämmer Fredde. Vore intressant om de "hottade" upp någon wirre med typ 50ppm eller nått.

    SvaraRadera