onsdag 22 februari 2012

Klassiska öl!

Har provat några öl som är klassiska för mig.
Dock var det något år sedan jag drack dem och bestämde mig för att jämföra dem och bedöma dem som jag ser på dem idag.

Först ut är en skön amerikansk Ale från Anchor Brewery


Liberty Ale (nr 1593) 5,9% 20,90kr

Kraftigt vitgult skum.

Skön och mjuk doft, med tydlig humle karaktär, av citrus och frisk frukt, samtidigt som den blandas med mjuk och söt malt.

Smaken är väldigt välbalanserad med söt mjuk malt, som senare övergår i mer bittra toner av humle och tydlig beska, och lättare citruston.

En skön ale som passar till det mesta, men som jag heslt avnjuter i egen majestät.

Tidigare bedömning 9p = Extremt God.
Min nya bedömning 8p = Mycket God.



Sedan en annan riktigt trevlig klassiker från Brooklyn Brewery.


Brooklyn East India Pale Ale (nr 1688) 6,9% 22,90kr

Luftigt vitgult skum.

Fräsch doft, med tydligt inslag av humle, citrus, aprikos, sirap och malt.

Fruktig och fräsch smak, med tydlig humle och skön beska, med en botten av malt och sirapston, lätt örtig.

Passar helt klart perfekt till Kina eller Thaimat, men även riktigt bra till bara njutdricka.

Tidigare bedömning 8p = Mycket God.
Min nya bedömning 8p = Mycket God



Sist men inte minst.


Brewdog Punk IPA (nr 1515) 5,6% 19,90kr

Vitt fast skum.

Stor balanserad skön doft av humle, citrus, aprikos, apelsin, lätt brödig malt.

Nyanserad smak, med skön beska och smak av humle, aprikos, lite citrus och lätt malt och örtig.

Detta är en skön öl och en "inkörsport" till IPA-världen, men den kommer aldrig riktigt upp i "riktig" IPA-klass, med massiv humle och kraftfullt tryck. Men det är en skön öl med trevligt bett. Hade nog för höga förväntningar på denna första gången jag provade den och blev besviken. Men lite distans så är det en bra öl.


Tidigare bedömning 5p = Medel God.
Min nya bedömning 7p = God


//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar