lördag 25 februari 2012

Mer whiskyprover idag!

Ikväll blev det ett nytt prov från Roffe och ett från Fredde i AWC.

Blindprov Fredde

D: 22, Skön lätt sherryton, med fräscha fruktiga inslag och stor portion av kola, vanilj, fudge, honung, smörkola, toffé, lite rök.

S: 22, Väldigt söt, mycket fudge smak, lite lätt örtig, väldigt välbalanserad. Smörkola, toffé, lite honung, och vanilj.

E-S: 21, Ganska kort eftersmak, men också här väldigt balanserad och mjuk med sköna inslag av ek, vanilj, och kola, kanske lite torv, och ett uns av rök.

B/H: 22,  En mycket bra balanserad whisky, med söta sköna toner av kola och smörkola tillsammans med en bra botten, av ektoner och lite rök.

Tot: 87p

Skulle gissa på Balvenie 12yo Double Wood eller kanske någon Glenlivet? Känns väldigt genuin och välbalanserad så på något sätt dras jag till en "standard" whisky på 10-12 år 40-43% Skulle även kunna vara Glenfarclas nya "Heritage" som jag inte provat. Så jag går på den :)

Den här var riktigt god Fredde! Vad är det jag har druckit? Måste nog köpa mig en pava.


Bruichladdich 21yo Black Art 1989 Edition 02.2. 49,7%

En fin röd bärnstens färgad whisky.

D: 23, Sherry och vin ton i doften, lite hallon? Bärig doft, vinbär och druvor, plommon, massivt fruktig doft.

S: 23, Söt smak, med en trevlig syra, lite druvor, lätt kryddig, sherry. Skönt fruktig!

E-S: 22,  Kryddan ebbar ut ganska fort mot mer syrliga toner av vinfat, krossade körsbärskärnor och med en finish av mer mörka sherrytoner. Gott Gott.

B/H: 22,  En riktigt fint balanserad whisky som känns genomtänkt! Tydlig karaktär av sherry och vinfat, med trevlig komplexitet som man kan analysera länge. Det enda som kanske saknas är lite mer botten av maltsötma eller kanske mer rostade toner? Men det är en snuskigt bra whisky!

Tot: 90p

Tack Roffe! Det här var en riktigt trevlig resa :)

//Markus

5 kommentarer:

  1. Ja, kanske kan man hoppas att denna kommer att bli deras standard-10:a framöver... Jag har själv bara smakat ett par droppar av denna "nyhet" och ej ännu hunnit sätta några "smaknötter" men de kommer, var så säker, hehe. Samplen du fick av mig var även det en Bruichladdich: The Laddie Ten (nr 85395)

    SvaraRadera
  2. Jasså!? Oj, det kunde jag aldrig lista ut :/
    Ja det är verkligen en bra wirre. Måste inhandlas!

    Tack Fredde, den var riktigt god!

    //Markus

    SvaraRadera
  3. Måste bara säga att Black Art ifrån Bruichladdich tillhör bland det bästa jag smakat därifrån... (och Port Charlotte) Riktigt bra! /Fredde

    SvaraRadera
  4. Håller med om att Black art är en av de bättre från Bruichladdich. 15 åringen däremot tycker jag smakar parfym så den håller jag sämre än Infinityn. Det är alltid kul att läsa andras recensioner på whisky och jämföra med sina egna intryck, och nu väntar jag med spänning på en leverans med samples från Markus som Fredde ska överlämna nu i veckan.
    Mvh Roffe

    SvaraRadera
  5. Tack Roffe.
    Du får jätte gärna skicka ett mail med smaknoteringar på proverna. Håller helt klart med dig att det är intressant att se vad andra tycker om samma sprit :-)

    //Markus

    SvaraRadera