tisdag 15 januari 2013

Longrov CV istället för Ölprovning

Ja så blev det tråkigt nog.
Min sambo blev magsjuk så jag fick lov att hoppa över den efterlängtade ölprovningen i lördags.
I stället provade jag en trevlig whisky.

Detta var ett blindprov till våra medlemmar i TPWC som vi i styrelsen beslutade om att dela ut innan jul.

Jag har tidigare provat den och tycker det är en god whisky med lite gött från båda världar, och så brukar ju inte Campeltown whiskyn göra någon speciellt besviken.

Här kommer mina smaknoteringar för detta prov.

Longrow CV 46% (nr 85588) 597kr


D: 22, Söt rök, eldade löv på våren, torv. Tydliga vanilj toner, med viss fruktighet söt och mjuk. Inte så komplex men skön att dofta på.

S: 21, Rökig smak, med vanilj och kola, ganska mjuk med lite örter och lätt citruston.

E-S: 21, Ganska lång, med tydlig rök, oljig, torv och en skön sötma av vanilj och fudge med viss krydda och lite strävare ektoner och ett lätt stänk av citrus och sälta

B/H: 22, Skön whisky med en trevlig balans, saknar dock lite mer botten i den. Men det är absolut en bra whisky till både Peatfreaks och de som är nyfikna på någon rökigare variant som inte är från Islay.

Tot: 86


Lägger även med min tidigare smaknotering på denna whisky som jag gjorde för ganska exakt 2 år sedan.

Longrow CV 46% (Provad 2010-01-16)

D: 23, Tydlig rök, torv, och något fruktig i bakgrunden. Ganska svår genomtränglig, Ektoner? Vanilj? Relativt mjuk, bra balans. Riktigt bra doft!

S: 20, Mycket rök, mer torv, men inte överväldigande. Lite fruktiga toner, vanilj. Kryddig, ektoner träder fram.

E-S: 19, Stor & tung, torr & sträv, kryddig, rök och torv, oljig, kanske lite sälta, och någon liten fruktighet.

B/H: 20, Tydlig Campeltown virre, dock lite för aggressiv i eftersmaken, (blir jämnare när den vattnas), En bra och välgjord virre.

Tot: 82


Konstaterar att det hänt något med denna whisky sedan jag provade den sist, eller så har jag lärt mig uppskatta rökigare whisky på senare tid ;)


//Markus

3 kommentarer:

  1. Intressant och lovande whisky och jag gissar på det sistnänmnda att det har blivit folk av dig med, Markus. Humm, undrar om man känner nån i styrelsen man kanske kunde få tigga en sample utav? ;)

    SvaraRadera
  2. Hehe gissade du skulle tycka det ;-)

    Jo då har ett CV sample till dig, samt ett blindprov som jag ännu inte fått iväg till dig. Vi kan ta det om vi träffas gällande SoW snart.

    SvaraRadera