fredag 2 mars 2012

Fredagkväll och lite nya prover.

Efter en mycket trevlig eftermiddag/kväll hos goda vänner, lite middag, utsökt konjak, och helt fantastisk rom, så är jag hemma, barnen sover och sambon kollar tv.

Vad är då bättre än att prova lite gott som jag samlat på mig?

Först en öl från det sortiment som släpptes igår.


Nils Oscar Ctrl Alt Delete (nr 1437) 4,5% 19,50kr

Rödbrun bärnstensfärgad med kraftigt och fast skum.

Ganska maltig doft med viss humle. Lite klen doft och ganska anonym.

Smaken är ganska frisk med viss fruktighet och lätt söt malt.
Lättare bitter i eftersmaken som dock är ganska kort.

En trevlig och lättare ale, med frisk ton och bra balans, men långt ifrån något som slår mig av stolen.

5p av 10p = Medel God.






Min första whisky för dagen är ett släpp från SWF.


Bruichladdich 20yo 1991 47% exclusively for SWF (Callejo cask finish)

Rödaktig ljus bärnsten.

D: 22, Vinös doft av mörka druvor, ektoner, lätt vanilj, något rök och lätt torv.

S: 21, Ganska mjuk smak, med inslag av vinsösa, saftiga toner, men domineras av vanilj, och örter.

E-S: 21, Blir lite kryddigare, men ebbar ut ganska fort och övergår i ektoner, vanilj, mörk choklad, mörka druvor, något sträv med lite bitter, lite torv. Ganska lång eftersmak.

B/H: 22, Intressant och relativt komplex whisky. Behöver nog känna lite mer på denna? Trevlig doft och mjuk smak, men eftersmaken kräver mer tid att verkligen hitta smakerna och förstå dem.

Tot: 86p


Min andra whisky för kvällen är:


Glenfiddich Ancient Reserve 18 Years (nr 83569) 40% 629kr

Guldfärgad.

D: 22, Möts av en lätt rökighet, med honung, ljung, nötter, och kanske lite äpple

S: 22, Skön maltsötma med tydligare ton av äpple, pomerans. Lite nötig och ljus frukt och örter.

E-S: 21, Lätt kryddig, lite torv, ektoner, viss strävhet och torr.

B/H: 22, Fint balanserad whisky, med skön doft och len smak. Tycker detta helt klart var en överraskande whisky som jag gärna kan tänka mig mer av. Lite tråkig eftersmak om man ska slå ner på något?

Tot: 87p


Imorgon ska jag våga mig på två prover som jag blev totalt förälskad i när jag provade dem i höstas, och nu lyckats få tag i några centiliter av. Strathisla 41yo 1970 G&MacP, och Glenlivet Dark Sherry 1998

//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar