söndag 25 mars 2012

Lördagens prover.

Vi börjar med lite öl från ett fyrpack som Brew Dog lanserade på senaste släppet på bolaget och jag provade två av dem.


Dogma 7,8% Ale

Stort luftigt skum, och en djup mörkröd bärnstens färg.

Doften är mycket fruktigt och fylld av honung, mjuk söt malt och lätt örtig.

Smaken domineras av honung, och mjuk söt malt, sedan toppas den av en lättare fruktig ton tillsammans med lite örtig avslutning.

En ganska trevlig bekantskap, med en tydligt honungsdominerad öl. Väldigt fint balanserad och den glider fint ner i strupen. De 7,8% finns inte tillstymmelse till att störa på något sätt. Det enda jag anmärker på är att den kanske blir lite FÖR söt.

6p av 10p = Ganska God




Chaos Theory 7,1% IPA

Mörkt bärnstensfärgat öl, med stort tjockt fast skum.

Doften är relativt klen för att vara en IPA. Men den ingjuter en typisk färsk humle karaktär, med fruktiga inslag. Lite anonym faktisk hade förväntat mig mer.

Smaken är det desto mer drag i. Här kommer verkligen humlesmakerna igång, med en skön citrus och fruktig karaktär med en skön bitterhet och tydlig beska.

Eftersmaken är något mer balanserad och inbjuder till lite mer sköna malttoner, dock ligger den sköna humlesmaken kvar och beskan är lång och smakrik.

En God öl helt klart! Som jag lätt skulle kunna tänka mig fler av även om doften inte slog mig av stolen direkt ;)

7p av 10p = God


Sedan bjuder jag på en recension från en 38-år gammal singel malt.


Glenallachie 38yo, 50%, 1972-2011 Sherry Butt #6880, Old Malt Cask, Douglas Laing (nr.86904) 1804kr.


D: 23, Tung, och massiv sherrydoft, med massor av torkad frukt, russin, dadlar, oliver, lätt bränd ton av knäck, och kanderade äpplen, flörtar lite åt en vällagrad konjak. Flera lager av dofter som tar tid att jobba sig igenom. Efter en stund ändrar sig doften mot lite dovare dofter, fruktigare och mer vinös.

S: 21, Smaken är ganska balanserad och inte alls lika stor som doften, dock domineras smaken av tydlig sherry, bränt socker, tanniner, citrus. Efter en 15-20 min kommer lite mjukare chokladigare toner fram tillsammans med lite mer kryddigare inslag.

E-S: 22, Lång, lång, eftersmak med tydliga inslag av vinösa toner, mörka druvor, konjak, bitter mörk kakao kommer in, trevliga ektoner, muscovadosocker, bränd knäck, lite krydda i sluttampen.

B/H: 23, En intressant, komplex och vällagrad whisky som verkligen kräver tid och engagemang. Helt klart en toppenvirre som det händer en hel del med under tiden den står på bordet. Den räcker länge!

Tot: 89p


Nu känner jag mig som en hel människa igen!

//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar