fredag 30 mars 2012

Fredagsdram

Trotsar en annalkande förkylning... igen :/
Började imorse med lite ont i bihålorna och snor i näsan, men efter lite nässpray och värktabletter så ska jag ge mig på ett prov som jag fått av en vän (Bagarn) i The Peaty Whisky Club

Glen Turner är alltså inget eget destilleri utan det är ett franskt bolag som köper upp whisky från ett "okänt" destilleri och buteljerar det som Glen Turner. Nu har det kommit till min vetskap att detta franska bolag är ägare till Glen Mory, så man kan ju misstänka att spriten kommer där ifrån?

Glen Turner 12yo 40%

D: 21, Ganska söt doft, mjuk malt, lätt fruktigt, blommig, med vanilj och ektoner.

S: 18, Lite krydda, vanilj, örter, lite gräs och malt.

E-S: 20, Mer krydda, lätt eldig. lite sträv, men ganska söt med lite kolaton, och ektoner. Viss fruktighet, och en tydlig slutton av mörk choklad.

B/H: 18, Ganska tråkig whisky även om den är hyfsat balanserad, och en mycket trevlig ton av mörk choklad i efter smaken. Men dessvärre för kryddig för min smak.


Tot: 77p

Tack Stefan "Bagarn" för detta prov. det var intressant men ingen kioskvältare tyvärr.


Drar på en öl efter denna och det blir en BrewDog från deras senaste fyrpack.

Alice Porter 6,2%


Mörkbrun färg, med ganska fluffigt men fast skum.

Skönt rostade toner av malt, kaffe, och kakao med en lätt rökig ton.

Smaken är lite lättare än jag förväntat mig, mjukt rostad malt, lite blaskig (vattnig) tyvärr. Men med smaker av mörka bär, kakao, lite rök.

Eftersmaken är kommer den bäriga tonen lite mer... svartvinbär, lite kaffe, mörk sirap och en lite beskare ton.

En ganska trevlig och lätt porter. Tror denna kan passa de flesta, även de som generellt inte gillar porters.
Fin balans i den, men tyvärr lite för vattnig i smaken :(

6p av 10p = Ganska God.


//Markus

5 kommentarer:

  1. Passa dig för fransmännen och deras franska whisky Markus! ;) Armoriken kan ju jämna varenda kiosk med marken... Har du förresten testat nån "Gaelic Whisky", typ Poit Dhubh, Té Bheag eller MacNaMara?

    SvaraRadera
  2. Hehe... låter inge vidare Fredde. Nej har inte provat någon av de du nämner. Vet inte om jag vågar göra det heller efter din beskrivning ;)

    //Markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det är väl klart att du ska ge fransosen en chans om du inte ännu har testat den, då den ju inte är alltför dyr och då smaken skiljer oss åt lite grann... http://www.freddeboos.se/?p=1290 (jag kan ev. fixa en sample av Armoriken om du vill?) /Fredde

      Radera
  3. Nja, det är väl klart att du ska ge fransosen en chans om du inte ännu har testat den, då den ju inte är alltför dyr och då smaken skiljer oss åt lite grann... http://www.freddeboos.se/?p=1290 (jag kan ev. fixa en sample av Armoriken om du vill?) /Fredde

    SvaraRadera
  4. Ja tack Fredde. Byter gärna till mig ett prov på den.

    //Markus

    SvaraRadera