tisdag 19 augusti 2014

Bunnahabhain Toiteach 46%

Här är ytterligare en rökigare whisky som provades i somras.
Har varit lite nyfiken på den ett tag men inte fått tag i något prov förens nu.

Bunnahabhain Toiteach Unchillfiltered (nr 442) 46% 571kr


D: 20 Torvig doft med lättare rökighet, lite jäst och nymältat korn. Lite parfym och blommor, ljung, blött koleldat trä, lite gummi.

S: 18, Torvig och lite sträv smak med viss rökighet, blött trä, karamell och kol samt viss krydda

E-S: 19, I eftersmaken kommer lite mer rök fram samt blött trä, och ektoner. med en torr lite sträv torvig finish. Även här viss kryddighet med en lätt citruston.

B/H: 20, Lite rå och stel whisky med ett kraftigt torvigt inslag och krydda, men saknar lite tyngd och komplexitet. Håller inte hela vägen.

Tot: 77p

Njaa, inte riktigt min melodi, och lite besviken blev jag allt. Det var ingen rökbomb och det var heller inget annat som bar upp whiskyn direkt, kändes lite rå och omogen.

//Markus

2 kommentarer:

  1. Ojdå, inte ens över 80p? Då kanske det finns anledning att försöka kränga min oöppnade... Tydligen ännu en NAS-buteljering för "snabba cash" och som inte håller måttet. :/

    Många whiskykännare världen över verkar dock lovorda "HunnaBunna" som anses ha den mesta och bästa whiskyn kvar i sina lager och där många av de andra destillerierna redan har hunnit kränga av sina bästa tunnor. #gissar_att_jakten_på_den_godaste_whiskyn_går_vidare :)

    SvaraRadera
  2. Ja Fredde, den tilltalade inte mig. Kanske andra gillar den bättre, men jag tyckte den saknade både kraft och karaktär.

    Jepp, jakten går vidare :)

    SvaraRadera