lördag 22 december 2012

Blindprov från Fredde

Ja, det är lika bra att hålla igång smaklökarna, så jag kör på med ett nytt blindprov från Fredde som jag fick för ett tag sedan.

Hoppas det är nått spännande :)


Blindprov Fredde

D: 22, Tydligt rökig, charkuteri, omältat rökt korn, torv, citrus, vanilj, friskt, lite örter, med vatten lyfter även lite bensindoft och kex fram i doften

S: 22, Tydligt rökig i smaken med, men med viss elegans. Lite nötter, smak av malt och vanilj, kex, lätt krydda och citrus.

E-S: 21, Röken följer med även här medans kryddan avtar, samtidigt som den blir något mer fruktig med citrus och aprikos och lime, vissa ektoner och trov samt kakao kryper på.

B/H: 22, Tydligt rökig whisky med en frisk citrus, känns lite ung men ändå balanserad och bjuder på mer än "bara" rök. Saknar dock lite större komplexitet. Smaken mjuknar kryddan något med vatten men tillför inte några nya smaker.

Tot: 87p


Tack Fredde för provet!
Shit! Svårt som vanligt. Men jag var inne på Ardbeg eller Caol Ila, 46% ofilltrerad.
Men sen kom jag och tänka på The Maltman Bowmore 21yo Bourbon Cask som jag vet du har en skvätt av. Så jag går på det kortet och hoppas på det bästa :)


Får även passa på att önska alla mina läsare God Jul för jag tror inte jag hinner/orkar blogga innan jul. Men jag hoppas att jag i mellandagarna kommer med några inlägg om mer whiskyprover och provade julöl så klart.

//Markus

3 kommentarer:

  1. Skoj att du verkar ha gillat den... (det gör jag) Tyvärr så var din gissning inte riktigt rätt men du är ju i alla fall på rätt ö! ;)

    Du har smakat: Port Charlotte 10 Heavily Peated 46% (40 ppm)

    SvaraRadera
  2. Aha... Kul :-) ja den var fin Fredde. Blir nog ett köp på den. Ha en god jul nu och ät o drick en massa gött. Har ett sample till dig :-)

    SvaraRadera
  3. Ett givet köp! ;) Tack det samma och god fortsättning!

    SvaraRadera