fredag 21 december 2012

Innis & Gunn Teracle porter 2012

Innis & Gunn släppte för en tid sedan deras porter.
Som vanligt är den i klassisk I&G anda och lagrad på begagnade ekfat, ibland whisky och ibland rom.

Denna goding har legat 36 dagar på whiskyfat, och nu är det dags för mig att se hur den har utvecklats och vilken kaliber det är på den.

De har ju under åren släppt några mindre lyckade öl enligt min mening, men jag hoppas denna rättar upp det då de har en god grundstomme av att produsera goda öl.

Innis & Gunn Winter Treacle Porter 2012 (nr 11603) 330ml 7,4% 26,90kr

Mörk, mörk rödbrun färg med lite gyllene skimmer, och ett ljusbrunt fluffigt skum.

Doften är klassisk I&G, med vanilj, knäck, lätt rostad ton, maltig och ektoner.

Smaken är ganska rostad med malt och knäck.
Något nötig och lätt kryddig.

Eftersmaken är ganska söt när kryddan försvinner och här tar även mer tydliga ektoner över.
Även smak av vanilj och knäck med rostad malt och ett stänk av apelsin.

En trevlig öl i klassisk I&G stil.
Väldigt knäckig och mycket vanilj, god och skön men inte exceptionell.

6p av 10p = Ganska god

2 kommentarer:

  1. Tror inte jag kommer jaga benen av mig för att försöka få tag på denna special(?)-utgåva...
    Men tack ändå för en trevlig recension! ;)

    SvaraRadera
  2. Nää inget o jaga benen av sig... Men helt ok. Har precis provad ditt blindprov... Recension kommer upp på bloggen omgående :-) gott var det!

    SvaraRadera