tisdag 11 december 2012

Springbank 15yo 46%

Äntligen!

Nu har jag fått tag i ett prov på Springbank 15yo.
Har gått och funderat på denna länge länge men aldrig slagit slag i saken.
Men nu dök det upp en möjlighet att byta till mig det från Robban, och det ska verkligen bli intressant då Springbank brukar leverera härlig och komplex kvalitetswhisky.


Springbank 15 Years (nr 90308) 46% 695kr


http://www.winesaver.com.au/thumbs/167ps.jpgD: 23, Stor doft med, söta inslag av sherry, lite kola, vanilj, och knäck, men även undertoner av fruktiga inslag som apelsin, dadlar, russin och ektoner. Den är komplex och varje gång jag kör ner näsan i glaset händer det något nytt.

S: 22, Smaken är rund och stor, med skön maltsötma, knäck, lite mörk frukt som russin, viss ton av vanilj och örter och arrak.

E-S: 22, Ganska lång, lite krydda, med lite torra ektoner, lätt lätt rökt med lite citrus, arrak och något brända toner av socker och mörk knäck.

B/H: 22, Fint balanserad och väl avvägd whisky med skön komplexitet som verkligen levererar! Helt klart en whisky som ska köpas. Bör dock inte vattnas, doften dör ganska snabbt, och smaken blir kryddigare.

Tot: 89


Ojoj, vet inte varför jag inte provat denna tidigare. Den är riktigt bra och har stor potential.
Kommer definitivt bi ett köp på denna ganska omgående.

Tack Robban för möjligheten att prova denna excellenta whisky!

//Markus

7 kommentarer:

  1. Låter som man kanske får ta dig på orden och ta och beställa en vad det lider! Verkar vara riktigt god. Dock nämner du inte "toner av rök" nånstans (som SB gör i sina noteringar) och min gissning får då bli att rökinslaget i denna är ganska lågt, hehe. Såg även det fanns en 10-årig Sherry Cask också inne på SB... ;)

    SvaraRadera
  2. Den är riktig bra Fredde. Men visst är det rök man äe ute efter så är detta inget alternativ. Visst finns det lite i den men långt ifrån en rökwirre.

    Men vilken härlig balans o skön komplexitet det är i den... Rikrigt bra!

    SvaraRadera
  3. Nej, jag vet ju då jag tidigare smakat deras 10:a att detta inte direkt är fråga om nån rökwhisky men att det ändå finns ett lite visst inslag i bakgrunden, mer eller mindre...

    Tyvärr smakades 10:an i ett "ganska sent skede" på en AWC-afton så en återprovning skulle faktiskt vara riktigt intressant. Antar att det då kanske är läge att sikta in sig på denna 15-åriga i stället och som jag antar är ännu bättre? Kommer ihåg att även 10:an hade en skön komplexitet som vi nästan alla föll för...

    SvaraRadera
  4. Ja jag gillar 15yo bättre än 10yo, men håller helt klart med dig om komplexiteten i alla Springbank, de är riktigt duktiga på den biten.

    SvaraRadera
  5. Gillar också denna, inte testat 10an dock.
    Skall se om jag får tid i julledigheten att testa japanaren från dig ser jag fram emot :)

    SvaraRadera
  6. Ska bli kul o se vad du tycker om Yamazaki 18? Jag håller den riktigt högt.

    Springbank 10yo är i min mening en bit ifrån 15yo. Men visst Springbank är alltid Springbank :-)

    SvaraRadera
  7. Ska bli kul o se vad du tycker om Yamazaki 18? Jag håller den riktigt högt.

    Springbank 10yo är i min mening en bit ifrån 15yo. Men visst Springbank är alltid Springbank :-)

    SvaraRadera