torsdag 17 januari 2013

Laggan Mill

Detta prov har jag fått byta till mig med Roffe för en tid sedan, och det ska verkligen bli spännande och sätta näsan i det då det är så många som gett denna whisky goda recensioner.

Den ska ju innehålla det bästa av två världar sherry och rök :)

Laggan Mill Sherry Wood caskno #9437 The Coopers Choice 55,5%

http://www.whiskyanddreams.de/wp-content/themes/alabastroswp/js/timthumb.php?src=http://www.whiskyanddreams.de/wp-content/uploads/2012/12/Laggan-Mill-Sherry-Cask.jpg&w=300&q=95&zc=0D: 23, Söt och mjuk rök men ändå kraftfull, med nyanserad torv, knäckiga toner, mörk kola, och muscovadosocker och bränt smör. Visst inslag av vinösa sherrytoner, mörka saftiga frukter fikon och dadlar kanske plommon, samt en viss ton av gummi. Med vatten kryper tydligare sherryton fram dock utan att förta röken.

S: 21, Kraftfull med en rökånga som lägger sig i gommen tillsammans med en varm kryddig ton, som övergår i en oljig och lite söt smak av mörk frukt, ektoner och lätt bränd knäck, samt något nötig.

E-S: 23, Eftersmaken biter sig fast med lite strävare ektoner och viss krydda för att sedan övergå i mer distinkt torvig karaktär med en skön hinna av rök för att sedan ta om med kakao, bränt socker och knäck, och den varar rejält länge så här gör den ingen besviken.

B/H: 22, En mycket trevlig whisky måste jag säga, bra kombination av sherry och rök, lite spretig om man ska anmärka på något men det är en skönt rökig, knäckig och fruktig whisky. Blir lite jämnare och inte riktigt lika kryddig men fortfarande sträv med vatten samt en tydligare sherry doft. Dock förtar den en del av eftersmaken. +1-2p.

Tot: 89p (Med vatten 91p)

Ojoj!
Tack Roffe för den här möjligheten!
Den var riktigt fin, som sagt bästa från två världar rökig och sherry.
Såna här whisky kan man ju inte annat än att bara sitta och småle när man dricker
Som tur var köpte jag mig en pava innan jag provade denna och nu är de tydligen slut på Systembolaget.

//Markus

6 kommentarer:

  1. Denna tyckte jag var en fantastisk trevlig överraskning... Där gjorde du (och Roffe) ett riktigt kap må jag säga. Kul! :)

    SvaraRadera
  2. Ja den är riktigt fin Fredde, enda jag kan klaga på är att den är lite spretig och kanske inte så komplex... men va fan kan man kräva av en wirre strax under 600kr?

    SvaraRadera
  3. Du luktar whiskysnobb lång väg Markus... hahaha (och du vet ju vad vi i AWC tycker om såna! Gillas endast om de bjuder på nått gott, hehe)

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillade den, själv tycker jag att den är en riktigt kraftfull
    höjdare, ingen tvekan att det är en lagavulin trots att det inte står på flaskan.
    Nu har det blivit 2 st bk en benriach och en abunadh, som träning inför cinderella whiskykryss i morgon ;)
    Roffe

    SvaraRadera
  5. Åhh va gött Roffe. Är ordentiligt avundsjuk att du åker på Whiskykryss... Jag måste verkligen få till det nästa år.

    SvaraRadera
  6. Åhh va gött Roffe. Är ordentiligt avundsjuk att du åker på Whiskykryss... Jag måste verkligen få till det nästa år.

    SvaraRadera