tisdag 6 december 2011

Provar Julöl idag.

Hade tänkt att prova dessa lite tidigare men tiden har liksom inte funnits till.
Men nu kommer chansen.


Mikkeller Santa's Little Helper (nr 11354) 375ml 9,1% 43,50kr/st

Svart öl, med tjockt tätt ljusbrunt skum. Stort!

Doften är söt och fyllig med toner av choklad, kaffe och lätt ingefära och enris. Komplex och stor doft.

Smaken är fyllig och riktigt stor, med tydlig smak av choklad och rostade kaffetoner, samtidigt som kardemumma, ingefära och andra julkryddor trängs i munnen tillsammans med fikon och pomerans.

Det här är vad jag kallar en RIKTIG julöl!
Den har tydlig julsmak med karaktär och är riktigt stor i doft och smak. Kommer sitta som en fläskläpp till julmaten och jag kommer gärna ta mig en eller tre före och efter också.

9 av 10p = Extremt God!


Hibernation Ale (nr 11332) 355ml 8,7% 29.90kr/st

Underbar säsongsöl från Great Divide. Hoppas den smakar lika bra i år som förra året.

Härligt brun rostad färg med trevligt skum.

Maltig doft med rostade toner, frukt, apelsin, aprikos, ingefära, russin och dadlar. Massiv :)

Smaken är stor men mjuk och välbalanserad, med tydliga inslag av torkade mörka frukter i kombination av aprikos och apelsin. Lättare inslag av humle och kaffe samt sirap kanske?

Är inte besviken på 2011-års version 8p av 10p = Mycket God
Blir många fler i år!


Brewdog There is no Santa (nr 11178) 330ml 4,7% 19.90kr/st

Mörk, mörk brun färg med fylligt skum.
Kraftfull doft av pepparkakor, massor av kanel. Lätt malt lite rostad, och kaffe.

Smaken är ganska len med lätt kryddighet, med toner av rostad malt, soja och pepparkaka förstås.

Helt klart en tydlig julkänsla över den här ölen. Men är den god?
Jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Det är en fin balans i den och julkänslan är tydlig. Men kanske inte något som egentligen tilltalar mig.

Men den får 5p av 10 i alla fall = Medel God.
Kommer nog köpa några till i alla fall till jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar