måndag 10 september 2012

Amager Wookiee!?!?!?!?

Ojojoj... i Lördags provade jag Amagers samarbete med Amerikanska Port Brewing.
De har tillsammans skapa en ordentlig "westcoast ipa" och vilken IPA sen!

Helt klart en av de bästa jag provat!


Amager Wookie IPA (nr 11672) 500ml 7,2% 47,90kr

En härligt frisk och söt humlearom sprider sig i köket när jag slår upp ölen i glaset.
När jag sedan närmar mig den blir det bara bättre!
Fantastisk fräsch doft med massor av humle, grap, passionfrukt, mandarin och citrus samt lite gräs och granskott...mmmmm

Riktigt bra tryck direkt i smaken också.
Mycket frisk och fräsch smak med tyngd på grape och andra fräscha ljusa citrusfrukter, men även granskott och harsyra och en ytters lätt malt i fin kombination.

Eftersmaken följer upp men den rejäl boost av beska som biter sig fast ordentligt en bra stund.
En lätt lätt maltighet kommer fram något och balanserar upp och tillför lite botten i ölen.

En briljant och fantastiskt god öl med en fräschör som slår det mest.
Helt underbar!
Jag vill aldrig att den här ölen ska ta slut!

9p av 10p = Extremt God (Först gav jag den 10, för jag var så lyrisk över den, men efter en stund reviderade jag det då jag insåg att det skulle kunna gå och få ut lite till av den ;))


PS. Det var det enda jag drack den kvällen, jag ville inte förstöra intrycket och smakerna DS.

//Markus

2 kommentarer:

  1. Trevlig recension... men blir tyvärr inte så sugen då jag anar åt vilket håll denna IPAn barkar!! HEHE Men en öl som får "nästan" 10/10 måste ju ändå bara provas! *läggs på minnet* :)

    SvaraRadera
  2. Hehe.. ja Fredde, jag är tveksam om du kommer gilla den. Men får du möjligheten så gör det :)

    //Markus

    SvaraRadera