söndag 28 juli 2013

Ardbog "AWC Semester-box" v.29

Lite sent men ändå.
Andra provet från "AWC´s semester-box" Ardbeg Ardbog Limited Edition 52,1%

I och för sig provade jag denna för några veckor sedan så vi får se om det hänt något med min smak tills nu :)

Ardbeg Ardbog Limited Edition 52,1%

ardbog-1-454x600D: 23 Torvigt rökig doft med inslag av blöta stenar lite hav, tång och charkuterier, även lite mörka bär med mörk frukt med lite citrus och apelsinskal på toppen. Samt något kryddig.

S: 22, Smaken är kryddig lätt eldig, med ektoner och torr torv tillsammans med en viss rökighet och smak av apelsinskal och lätt citrus. Kanske även ett visst nötigt inslag och sot och tjära.

E-S: 23, Är ganska lång med ihållande torr torv med mer rökighet och värmande krydda som sakta ebbar ut och lämnar plats åt lite träigare ektoner och sötare fruktinslag med kola, kakao och russin, samt lite apelsin och lätt citrus.

B/H: 23, Härligt robust och slagkraftig whisky med en skön komplexitet tillsammans med lite mer subtila söta inslag som växlar upp med lite vatten. En av de bästa Ardbeg jag provat!

Tot: 91p

Tack Fredde och AWC för v.29´s whisky, en av årets hittills bästa jag provat!

//Markus

2 kommentarer:

  1. Gött att det äntligen blev dags att få smaka på lite ordentlig whisky!! Inte den absolut bästa Ardbegen för min del, men helt klart jäkligt bra! (tur jag köpte två!) :D

    SvaraRadera
  2. Hehe... gött där Fredde.
    Skulle du tröttna på den ena är jag spekulant på den. Som sagt en utomordentligt bra Ardbeg i min smak :)

    SvaraRadera