torsdag 23 augusti 2012

Whisky...

Efter några veckor av "whiskytorka" så känner jag mig manad att prova lite whisky igen.

Först ut är ett blindprov från min chef Leif, som jag fick i början av sommaren men ännu inte gett mig på.

Blindprov från Leif.


D: 22, Fruktig doft, apelsinskal, äpple, vanilj, lite blommig, ljung. Nötter och toffee.

S: 20, Lätt kryddig med smak av vanilj, blommor och apelsin, en fräsch smak. Lätt maltig och nötter. Något tunn.

E-S: 21, Efter kryddan (vitpeppar) lagt sig så kommer lite brända toner fram av malt, mörk kakao och mandlar.

B/H: 21, Trevlig whisky med viss komplexitet med lättare kropp men ändå i ganska bra balans. Kanske lite för bitter i eftersmaken och kryddig, men det mjuknar betydligt och släpper fram en skön fruktsötma med vatten.

Tot: 84p

Jag är inne på en Speysidewhisky, bourbonlagrad runt 10-12år.
Humm... svårt. men jag gissar på Linkwood men har egentligen inga belägg för varför :)

//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar