fredag 10 januari 2014

Springbank Port Wood 2000 SWF #17 48,7%

Fick ett prov på en spännande whisky från Fredde i AWC som jag var sugen på att prova.
Det får bli 2014 års första whisky, om man räknar bort de efter tolv slaget på nyårsafton förstås :)

Springbank Port Wood 2000 SWF#17 48,7%


http://www.freddeboos.se/wp-content/uploads/2013/11/springbank_swf17.jpg
D: 23 Skön doft sprider sig i rummet redan när jag slår upp den i glaset. Fruktig doft av russin och druvor, även lite vanilj och anis samt lätt rostad malt och kanderad apelsin.

S: 21, Lätt kryddig smak med toner av apelsin, russin, lite konjak och smält farinsocker och marmelad.

E-S: 22, Söt eftersmak med tydliga toner av mörka druvor och smörig rostad malt, lite kola och skirat smör samt mörkt socker. På slutet kommer en viss rostad kaffeton och arrak. Håller i ganska länge.

B/H: 22, Fin balans och en trevlig whisky. Den är jämn och fin saknar dock lite komplexitet i den.

Tot: 88p


Stort tack Fredde för en riktigt trevlig whisky (Tack för bilden, som jag lånat av dig)!
Ångrar att jag inte själv köpte en flaska, men det är ju lite sent nu.

//Markus

2 kommentarer:

  1. Lånat? Den bilden har du ju snott... jaja, låt gå för denna gången då! ;)
    Förstår också att du ångar dig för denna är ganska intressant faktiskt och tillhör en av de bättre som vi har varit med på att köpa ifrån whiskyförbundet i AWC.

    SvaraRadera
  2. Hehe... jag lånade ju utan att fråga först... hihi ;)

    Ja den är vekligen intressant och jag håller med dig om att det är bland de bättre som släppts i SWF-regi. Då jag tycker att de andra buteljeringarna har varlit lite mediokra på siståne och inte alls med karaktär som denna.

    SvaraRadera