torsdag 22 september 2011

Imorgon är det fredag.

Men idag är det torsdag och jag hade tänkt och hälla upp ett prov på Grythyttan single malt "New make 2011 medium peated" i ett av mina provglas.

Detta med anledning av att jag imorgon ska på en provning på Karlskoga Wärdshus där Grythyttan Whisky kommer arrangera provning och föreläsning.

Då blir jag ju självklart lite nyfiken på vad som kommer att bjudas på under den kvällen, och av en händelse så råkar jag ju ha ett "sample" av en Grythyttan Whisky liggandes i skåpet.

Men nu blir det inte riktigt så...
Jag har nämligen drabbats av en av mina pojkars förkylning, vilket gör att jag har decimerade lukt och smaksinnen just nu.

Hoppas på att detta börjar ge sig och släpper tills imorgon så jag kan vara med på provningen i alla fall.

Så jag bjuder på en recension av en tidigare provad whisky istället.
En som ofta finns i mitt whiskyskåp och som jag gärna smuttar på då och då.


Highland Park 18yo (nr437) 43%

Doft: 23, Ganska kraftig doft, sherry, honung, maltig, toffe, kola. Något torv i bakgrunden, med lätt, lätt rökighet. Mjuk och inbjudande!
Smak: 21, Kryddig, lätt sötma, påtaglig fatkaraktär, saftig smak. Ganska robust.
E-smak: 23, Lätt rökighet kommer fram, mer torv tillsammans med lätt sötma, och påtagliga ektoner. Ganska lång. Avslutas med lätt och fin sötma, toffe? honungs ton? Någon lätt lätt sälta smyger sig fram en bra sund efter.

Balans/Helhet: 22, En bra balanserad whisky, med mycket trevlig karaktär i smaken, Mjuk & inbjudande samtidigt som den är stor och kraftfull, spännande kombination.

Tot: 89p



//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar