tisdag 20 september 2011

Sista chansen?

Goda sommaröl, som kanske är sista chansen att få tag i på Systembolaget för i år?

http://4.bp.blogspot.com/_nGulvehh-g8/TAP9PmrYFSI/AAAAAAAADNo/7WYU_EgIwok/s400/sleepy-bulldog-summer.jpg
Sleepy Bulldog Summer Pale Ale 5%


Sommrig! Bra balans på fruktigheten, lätt citrus, med stor och trevlig humleton. Krispig och mycket god.

Passar så väl till grillen som till gräsklippningen. Eller varför inte bara de lata dagarna på altan?

4p av 5 möjliga.

Den absolut trevligaste öl som de ännu åstadkommit på Gotlands Bryggeri






Jacobsen Saaz BlondeJacobsen Saaz Blonde 7,1%

Mycket trevlig och fräscht öl.
Tydlig humle, lätt citrus med sötma, balanserad maltighet och mycket smak. Saazhumlen har en ganska speciell karaktär men kommer verkligen till sin rätt i den här ölen.

Mycket trevlig "Belgian style" ale från "gamla" Carlsbergbryggeriet nu mera Husbryggeriet Jacobsen. Passar utmärkt till grillat, gärna lite starkare krydda. 

Min bedömning 4p av 5.




Oppigårds Amarillo SpringOppigårds Amarillo 5,9%


Mycket smak, stor humle, lätt maltighet, lite knäck och karamell och bra balanserad fruktighet. En riktig toppen öl!


Bättre än så här blir det kanske inte? Är jag inte förälskad i denna öl så blir jag i alla fall nykär varje gång jag dricker den. Ammarillohumlen är helt perfekt! Helt klart ett mästerverk från Oppigårds bryggeri som hittills inte gjort mig besviken en enda gång av någon av deras öl. Men denna är höjdpunkten!


5p av 5!


Har du inte provat denna måste du göra det!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar