måndag 29 oktober 2012

Höstmörker och mer öl

Här kommer mer provade öl i höstmörkret och frysgrader som jag hoppas ska lysa upp och värma tillvaron något.

Mohawk October Unfiltered (nr 11220) 330ml 5,9% 19,80kr

Lätt grumlig bärnstensfärgad öl med luftigt skum med stora bubblor.

Doft med fruktiga toner, aprikos och passionsfrukt.
Humlen är fint balanserad och harmonerar bra med vanilj, smörkola och lätt söt malt.

Smaken är söt och fint balanserad med en skön lättare beska.
Smaker av passionsfrukt, grape och smörkola.

Eftersmaken har ett skönt beskt bett i fin balans med sötare fruktiga inslag som aprikos och passion. Men det är ändå en fin karaktär på humlebeskan.

Helt klart den bästa oktoberölen hittills.
Snuskigt fint balanserad med skön och humlig karaktär med en jämn och fin beska.

7p av 10p = God


Nästa öl blir "prins of darkness".
Ölen som flera bloggare och skribenter skrivit ner... i varandras inbördes beundran?
Samt klankat ner på etikett och stilen vilket för mig är löjligt... öl är öl :)

Men nu är det dags att se om Sigtuna som jag tycker har chanserat något det senaste året och levererat varierande öl kan höja upp sig igen med denna på en ärlig chans.


Sigtuna Prince of Darkness Black IPA (nr 1486) 330ml 8% 26,10kr

Kompakt tjockt massivt skum med kolsvart öl.

En doft som kastar mig mellan fruktiga, humliga inslag till mer mörka rostade kaffe och chokladtoner.

Smaken är likaså blandad med domminans på kaffe, choklad och rostad malt men även något fruktigt inslag av söt frukt.

Eftersmaken följer med... först rostade toner med tyngd på kaffe, men också en skön beska som smyger sig på och tar över på finishen med tydligare grapetoner.

Tycker detta är en trevlig BIPA, som kastar mig mellan rostat och humle.
Samtidigt som jag tycker den håller en fin balans och utlovar i smakerna vad den doftar.
Denna kommer det bli fler köp av!

7p av 10p = God



//Markus

2 kommentarer:

  1. Härligt, får nog försöka införskaffa dessa båda om det fortfarande finns möjlighet!

    "ALL ABOARD! Ha ha ha ha ha ha haaaa!" Ja, säga vad man vill om etiketten, men håll med om att gör man ett öl vid namn "Prince Of Darkness" så är ju en bild på självaste Guden ett måste och det minsta man kan begära! ;)

    SvaraRadera
  2. Hehe... ja jag förstår din poäng Fredde :)

    SvaraRadera