söndag 6 oktober 2013

Hornbeer Dry Hop.

Danskarna fortsätter leverera spännande och humlestinna öl till oss och sig själva.
De nästa i raden för mig att prova är Hornbeer som jag blivit imponerad av tidigare för några av deras ordentligt humlade öl. Dock har de haft lite "up and downs" men jag hoppas jag hittat rätt på denna öl en brutalt torrhumlad Lager.

Hornbeer Dryhop (nr 89869) 500ml 5% 53.90kr


Enormt skum... ettrigt med små bubblor som övergår fort i stora och klistriga. Ölen har en mörk guldfärg. Det är så mycket skum så det till och med väller ut ur flaskan trots att jag redan hällt upp halva ölen...

Doften är humlig med kåda, gräs, grape och aprikos. Även lite citrus och fläder.

Smaken är fruktig med inslag av aprikos, honungsmelon och persika, samt lite jäst och grape.
Här finns också en lättare söt malt i bakgrunden.

Eftersmaken är betydligt besk med omogen grape och citrus, omogna syrliga frukter tillsammans med en lättare smak av aprikos och persika.

En ordentligt frisk öl med kraftig humlekaraktär och betydande beska i eftersmaken. Det finns ocksp en frisk syrlig ton av citrus och omogna frukter. Kanske lite för mycket för min del.

En öl som kräver sin tid. Ganska tuff i smaken och distinkt men God.









7p av 10p = God

//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar